728 x 90

Srovnávače cen zboží jako nástroj k získání zákazníků

Srovnávače cen zboží jako nástroj k získání zákazníků

V tomto článku vám představíme srovnávače cen zboží, které jsou jedním z nejvyužívanějších nástrojů k získání nových zákazníků či návštěvníků internetových obchodů. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jaké využití nabízejí?

V době moderních technologií je i v oblasti podnikání prakticky samozřejmostí propagace firmy nebo zboží na internetu. Jeho využití je skutečně široké a nejeden podnikatel právě zde nejvíce cílí na své zákazníky a neváhá k tomu využít nemalé prostředky. S rostoucí konkurencí je často nutné věnovat čas sledování moderních trendů, což není vždy jednoduché.
 
Proto se v dnešním článku společně zaměříme na jeden z nejvyužívanějších nástrojů, a to jsou srovnávače cen na internetu. O co se konkrétně jedná? Jaké využití nabízejí? Jaké jsou jejich výhody a úskalí? Na tyto a další otázky se společně pokusíme najít odpověď.

Co jsou srovnávače cen

Pokud provozujete elektronický obchod (zkráceně e-shop), pak tento marketingový nástroj pravděpodobně pro propagaci svých výrobků využíváte. Stejně jako v ostatních vyspělých zemích, i v České republice se zvyšuje zájem o nákup zboží po internetu.
 
Důvody jsou nasnadě:

  • značná časová úspora,
  • pohodlný nákup z domova,
  • rychlé vyhledání požadovaného produktu,
  • detailní informace o zboží,
  • zkušenosti těch, kteří si zboží již zakoupili,
  • výhody a nevýhody oproti ostatním produktům stejné kategorie, a
  • porovnání cen mezi desítkami e-shopů.

 
Zkrátka jednoduchým a rychlým způsobem a na jednom místě lidé zjistí, kde mají zboží nejlevnější, kolik stojí doprava a jak jsou ostatní zákazníci s daným obchodem spokojení.

Komu jsou srovnávače cen určeny?

Srovnávače cen využívají výhradně e-shopy. Nebudeme zde zabíhat do podrobností, jak se nabídka zboží dostane až k provozovateli některého ze srovnávačů cen. Pokud vlastníte e-shop a zatím tohoto nástroje nevyužíváte, doporučujeme využít kvalifikovaného zaměstnance, SEO konzultanta či marketingového poradce, aby vás navedl a vysvětlil dopodrobna, jak celý systém funguje.
 
Na první pohled se to může zdát složité, ale rozhodně se nenechte odradit. Je více než pravděpodobně, že vaše konkurence je již do tohoto systému zapojena a možná díky tomu je více na očích pro své potenciální zákazníky.

Hlavní výhody srovnávačů cen

Jaké jsou hlavní výhody z pohledu provozovatelů e-shopů? Níže uvádíme tři základní:

1. Držíte krok s konkurencí
Ano, schopný manažer podniku nebo jiný vedoucí pracovník zodpovědný za odbyt zboží nejenom e-shopu musí sledovat nové trendy a držet krok s konkurencí. Ne vždy to znamená jít s cenou dolů nebo dělat všechno stejně jako konkurence. Naopak, exkluzivita a odlišnost jsou mnohdy tím, co k vám zákazníky přiláká nejvíce.
 
V případě srovnávačů cen by však bylo zásadní chybou argumentovat: „Nemusím být všude.“ Vzhledem k tomu, že se v současné době jedná o jeden z nejúčinnějších internetových nástrojů, který přivádí zákazníky do jednotlivých e-shopů, byla by velká škoda toho nevyužít.

 

2. Jste vidět
Je sice pravda, že nejde o klasickou reklamu, a možná někomu nemusí být příjemné, že spolu s vaší firmou a zbožím se kolem vás objeví nabídka z dalších třiceti e-shopů, navíc ještě s levnější cenou, ale ve výsledku to může být pro vás velmi cenné.
 
Proč to lze říci? Lidé si vás zapamatují, možná že hned napoprvé si u vás nenakoupí, ale postupně se jim dostanete do podvědomí, např. svým logem nebo zajímavou nabídkou. A kdo ví, třeba při třetí, čtvrté návštěvě již získáte svého zákazníka.

 

3. Zvyšuje se vaše důvěryhodnost
Pokud jste ve svém oboru opravdu dobří, potenciální zákazníci si toho začnou všímat a brzy to ocení. Součástí vyhledání zboží je na většině kvalitních srovnávačů cen také možnost reagovat na dotazy nebo na vložené komentáře.
 
Pokud to se svým obchodním záměrem myslíte opravdu vážně, tuto oblast nepodceňujte. Rychlý a pozitivní přístup ke svým zákazníkům může nakonec vést k tomu, že i když nebudete mít nejnižší cenu ze všech, právě z důvodu vašeho profesionálního přístupu k zákazníkovi si lidé vyberou váš obchod. Již dávno neplatí, že nejnižší cena je jediným ukazatelem úspěchu. A co víc, takoví zákazníci se k vám rádi vrátí. Získáte si je na svou stranu a stanete se pro ně důvěryhodnými.

Jaké jsou náklady na zařazení do srovnávače cen?

Tato otázka je sice zcela na místě, ale neexistuje na ni jednoduchá odpověď. Velmi záleží na tom, v jakém oboru podnikáte. Zjednodušeně řečeno, největší (a často jedinou) položkou jsou náklady spojené s tím, kolik lidí navštíví váš e-shop právě přes srovnávač cen. Slouží k tomu tzv. „Pay per click“ (PPC), což v češtině znamená doslova „Platba za kliknutí“.
 
Provize provozovatelů srovnávačů cen je tedy přímo závislá na tom, kolik lidí váš e-shop s jejich pomocí navštíví. Přitom však nehraje roli to, zda u vás nakoupí, či nikoliv.
 
Z tohoto důvodu je důležité dobré a kvalitní plánování nákladů a konzultace se specialistou, který této problematice rozumí. Ideální je nastavení rozpočtu, kolik hodláte za danou reklamní kampaň utratit a sledovat její úspěšnost.
 
Možná nakonec usoudíte, že k vám přes srovnávač cen buď mnoho lidí nezavítá, anebo si u vás přes něj mnoho lidí nenakoupí a drtivou většinu svých nákupů učiní zákazníci, kteří vás najdou přes jiný distribuční kanál.

Úskalí internetových srovnávačů cen

Stejně tak jako může být internetový srovnávač cen cenným a významným marketingovým nástrojem, může se také tento nápad, jak získat více zákazníků, zvrtnout. Níže uvádíme tři nejčastější oblasti, které toto mohou zapříčinit:
 

1. Přehnané očekávání
Některé e-shopy až příliš důvěřují externím marketingovým nástrojům, jakým může být právě i srovnávač cen, než svému vlastnímu zdravému rozumu a úsudku. Aniž by si jejich provozovatelé zjistili veškeré informace, bezhlavě se vrhnou na první nabídku, která je jim předložena.
 
Nezapomeňte, že internetové srovnávače mají často větší týmy lidí, kteří mají za úkol přivést co nejvíce e-shopů (mezi jednotlivými srovnávači cen, kterých existuje desítky, je také velká konkurence). A tak připravují různé balíčky a „akce“, které přilákají právě ty nerozhodné, kteří mají o této oblasti velmi malý přehled.
 
Žel kývnutí na nepromyšlené „hurá nabídky“ může mnohdy končit velkým rozčarováním – na začátku jste možná uvěřili slibům v podobě přísunu desítek až stovek nových zákazníků za měsíc (v závislosti na velikosti e-shopu). Právě takové přehnané očekávání může být jedním z úskalí, díky kterému zbytečně investujete mnoho finančních prostředků prakticky za nulový efekt.
 
Předejít se tomu dá velmi snadno – využijte služeb marketingového poradce, kterému důvěřujete nebo který vám bude někým známým doporučen. Požádejte ho o sestavení analýzy vašeho e-shopu právě spolu s reálným vyhodnocením pravděpodobného úspěchu při využití internetového srovnávače cen a porovnáním s jinými marketingovými nástroji, které mohou být pro vás účinnější. Zároveň jej seznamte se svým rozpočtem, který máte pro marketingové aktivity připravený. Díky tomu získáte analýzu přímo šitou na vaše potřeby a možnosti.

 

2. Klamání zákazníků
Na první pohled se to zdá velmi nenápadné a řada obchodníků se domnívá, že následující „trik“ ještě není prokouknutý. V článku jsme zmínili, že jednou z výhod srovnávačů cen je možnost psaní recenzí na produkty nebo dotazy obchodníkovi. Na tomto místě je také nutno dodat ještě jednu možnost, a to přidávání hodnocení nákupů, které může být užitečné pro další potenciální zákazníky.
 
Nápad dobrý, leč snadno zneužitelný. Často je velmi snadné přidávat dobré recenze na nákup samotným e-shopem. Vyvolává se tak dojem, že mnoho zákazníků je s nákupem v e-shopu spokojeno, což bývá jedno z hlavních kritérií, proč lidé v daném obchodě nakoupí – jsou to de facto pozitivní reference na obchod. I když se provozovatelé srovnávačů cen snaží takovémuto klamání zákazníků zamezit, jak jen mohou, je prakticky nemožné vlastní psaní recenzí zcela eliminovat.
 
Některé srovnávače tuto možnost sice zpřístupní pouze zákazníkům, kteří (údajně) prokazatelně v obchodu nakoupili, nicméně i tento způsob se dá snadno obejít. Rozhodně ale neplatí, že každá kladná recenze je výtvorem provozovatele e-shopu, je pouze velmi obtížné stoprocentně určit, zda pochází od skutečného zákazníka, nebo od smyšleného.

 

3. Nejnižší cena není (vždy) zárukou dobrého nákupu
Byť se tímto krédem snažíme řídit i při běžných nákupech v klasických kamenných prodejnách, právě na internetu je nejnižší cena velmi přeceňovaná. Samozřejmě nejnižší cena není vždy zárukou špatného obchodu, naopak, i ten dle nás nejlepší e-shop může mít nejnižší cenu. Ale ve finále se nákup díky dalším „detailům“ (např. cena dopravného, síť kamenných poboček, možnost osobního vyzvednutí nebo doba doručení zboží) může velmi prodražit.
               
Někteří obchodníci na tyto skutečnosti zapomínají, a tak se snaží svou konkurenci přebít nejnižšími cenami. Ne vždy je však tato taktika úspěšná a český zákazník není hloupý. Za své peníze chce také kvalitní zboží a odpovídající servis. Čím dál tím častěji se nespokojí pouze s nejnižší cenou.

Přehled vyhledávačů cen v České republice

Pokud jste zatím neměli možnost se s funkcemi internetových srovnávačů cen seznámit, níže uvádíme přehled pěti nejznámějších a nejvyužívanějších. Pokud některý z odkazů využijete, zkuste si namátkou vyhledat jakékoli zboží, které vás zajímá, a zjistěte, jak vypadá výsledek vyhledání. A protože se jedná o srovnání cen, výsledky jsou řazeny od nejlevnější po nejdražší nabídku. Zároveň si všimněte, jakými dalšími nástroji vyhledávač disponuje (např. recenze produktů, diskuze, hodnocení nákupů apod.).

  • www.heureka.cz
  • www.hledejceny.cz
  • www.hyperzbozi.cz
  • www.srovname.cz
  • www.zbozi.cz

Dobrý plán pro marketingovou strategii – klíč k úspěchu

Jak z tohoto článku vyplývá, využití srovnávačů cen patří mezi významné marketingové strategie, které provozovatelé e-shopů s oblibou využívají. Velké množství zákazníků je totiž pro výběr zboží využívá. Mohou být velmi dobrým pomocníkem, ale zároveň je nutné každý krok pečlivě promyslet.
 
Stejně tak je důležité nespoléhat se pouze na externí nástroje, ale mít již předem připravenou svou obchodní strategii spolu s koncepcí využití reklamních instrumentů, do kterých se internetové srovnávače řadí.
 
Dříve, než na nějakou nabídku kývnete, se důkladně seznamte s jednotlivými funkcemi a v případě nejasností či pochyb využijte služeb profesionálů, kteří vám mohou nestranně a odborně poradit. Díky tomu budete moci bez obav, zodpovědně a s výrazně sníženou mírou rizika vyzkoušet, zda i pro vás mohou být nabízené služby efektivní a zda splní vaše očekávání.

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Cenomer.cz
    16. 02. 2015, 08:48

    Cenomer.cz – tak trochu jiný srovnávač, na který se v článku zapomnělo. Není to ani tak srovnávač cen, jako spíš srovnávač osobního přístupu obchodu k zákazníkovi a srovnání ceny je spíše jako něco navíc pro zákazníka.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Kuba
    01. 07. 2014, 12:27

    Dobrý článek, vesměs to co je napsáno platí i pro srovnávače pojištění, které docela rád využívám. Není to nijak závazné, smlouvu uzavřít nemusíte a hodí se použít víc serverů. Vedle toho by si pak každý měl najít reference na zboží/služby, které mu vyjdou jako nejvýhodnější, protože často je nízká ceny vykoupena nějakým problémem.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty