728 x 90

Generační rozdíly na pracovišti aneb jak řídit vícegenerační týmy

Generační rozdíly na pracovišti aneb jak řídit vícegenerační týmy

Diverzita na pracovišti je populární téma, ať už se týká čehokoliv. Generační rozmanitost v posledních letech roste a společnosti nyní zaměstnávají osoby až ze čtyř různých generací. Každá z nich má svůj jedinečný styl komunikace, potřeby nebo vlastnosti.

Generační rozdíly na pracovišti

Vzhledem k tomu, že každá generace vnáší do týmu a firmy své zkušenosti a pohledy, dochází tím nevyhnutelně k mezigeneračním rozdílům. Abychom ve společnosti vytvořili příjemné prostředí a využili potenciál zaměstnanců na maximum, potřebujeme se jim věnovat.

Abyste dokázali využívat generační rozdíly ku prospěchu, podívejme se na jednotlivé generace, se kterými společnosti spolupracují.

Baby Boomers

Lidé narozeni mezi lety 1946 a 1964. Většinou preferují tradiční strukturu, kdy jsou zvyklí na vedení manažerů a pevnou pracovní dobu. Oceňují stabilitu, mají silnou pracovní etiku a jsou vůči svému zaměstnavateli za všech okolností loajální. Moderní technologie pro ně bývají neprobádaným územím a s novými vymoženostmi mohou dost bojovat.

Generace X

Narodili se mezi lety 1965 a 1980 a více preferují flexibilitu. Uvažují velice pragmaticky a cení si rovnováhy mezi prací a osobním životem. Preferují otevřenou komunikaci a také se lépe adaptovali na digitální věk. Učí se využívat technologie velmi efektivně.

Generace Y

Také nazývaní jako Mileniálové (1981–1996), preferují kvalitní spolupráci a očekávají nejen flexibilitu, ale také možnost pracovat odjinud než z kanceláře. Jejich práce jim musí dávat smysl, chtějí mít možnost růst, cení si zpětné vazby. Technologie jsou pro ně přirozenou součástí života, nemají tedy problém se rychle adaptovat.

Generace Z

Jedinci narození v letech 1997 až 2012. Flexibilní pracovní podmínky už berou jako samozřejmost a stejně tak vyspělou technologii, se kterou umí a chtějí pracovat. Kladou důraz na diverzitu a očekávají transparentní přístup a otevřenou komunikaci.

Slabé a silné stránky vícegeneračních týmů

Abychom mohli nastavit příjemné pracovní prostředí pro všechny v týmu, je důležité pojmenovat si hlavní problémy a třecí plochy. Na ty se pak zaměřit a díky těmto zkušenostem dostat z týmu maximum pro efektivní spolupráci.

Slabé stránky

1. Nedostatek vzájemného porozumění

Prvním a zřejmým problémem, který může nastat, je nedostatek vzájemného porozumění. Například boomer spolu s Gen Z najdou jen pramálo společných pohledů na věc, z čehož pak může pramenit nedorozumění. Pro členy týmu je tak náročné efektivně komunikovat a spolupracovat.

2. Riziko konfliktů

Každá generace má své charakteristické postoje a názory, které způsobují riziko střetu hodnot a přesvědčení. Tyto jsou často jedním z velkých problémů, se kterými se společnosti u vícegeneračních týmů setkávají, tj. když spolupracují skupiny lidí různých generací, může nastat problém se vzájemnou kooperací. Takové konflikty pak snižují angažovanost zaměstnanců i jejich celkovou produktivitu.

3. Různá forma práce

Odlišný pracovní styl je dalším důvodem střetů. Zatímco boomeři jsou schopni pracovat dlouhé hodiny z kanceláře, Gen Y nebo Gen Z preferují práci z domu. Obdobné je to se zpětnou vazbou. Mladší generace na zpětné vazbě staví svou spolupráci a je pro ně důležitá otevřenost. To se může setkat s nepochopením starší generace, která tenhle způsob komunikace a motivace nepotřebuje.

4. Komunikační propasti

Nejen odlišné pracovní styly, ale hlavně odlišné styly komunikace mohou spolupráci komplikovat. Někteří kolegové chtějí komunikovat tváří v tvář a schůzky přes různé aplikace zavrhují. To pak činí obtíže těm, kteří jsou s technologiemi zadobře a jsou schopni a zvyklí vykomunikovat si vše potřebné i online. Na základě těchto rozdílů může docházet ke komunikačním nesrovnalostem nebo dokonce k úplnému přerušení komunikace, jelikož se na kompromisu tým jednoduše nedomluví.

Silné stránky

Nepropadejte však panice, mezigenerační pracovní prostředí přináší i spoustu výhod, mezi které patří například jedinečný pohled na danou problematiku. Každý totiž přináší na základě svého věku jedinečnou perspektivu a silné stránky a dovednosti.
 

1. Řešení problémů

Každá z generací je jedinečná, využijte toho pro řešení problémů. Vícegenerační pracovní síla je přínosná, protože každý má jiný přístup k řešení problémů a umí za sebe originálně a efektivně identifikovat řešení. Od každého jednotlivce se vám tak dostane několik nových způsobů řešení.

2. Porozumění široké škále lidí

Máte neskutečnou komunikační sílu, jelikož mezigenerační tým rozumí prakticky komukoliv. Ať už je zákazník z jakékoliv generace, vy máte člověka, který s ním bude schopen efektivně komunikovat a porozumí přesně jeho potřebám. Rozšíří se vám tak škála cílových skupin lidí, které můžete svou činností oslovit, což vám pomůže expandovat na trhu.

3. Možnost vzdělávání

Přemýšlejte out of box (netradičně/kreativně) a zjistíte, že i mladší generace může tu starší mnohému naučit. Využijte toho. Utužujte vztahy vzájemným vzděláváním. Tak jako starší mohou naučit spoustu věcí ty mladší, jde to i naopak. Například technologicky zdatnější může znát rychlejší způsob, kterým může boomer vyřešit svůj pracovní úkol. Stejně tak může boomer naučit mladší členy týmu efektivní a profesionální komunikaci s klientem, který dojde na schůzku osobně.

4. Mentoring

Vícegenerační týmy jsou skvělým prostředím pro mentoring. Zaměstnanci se mohou vzájemně vzdělávat a není na škodu se nad takovým programem ve společnosti zamyslet. Pomáhá to se získáním nových dovedností a také zlepšuje vzájemnou spolupráci.

Osvědčené postupy pro efektivní řízení mezigeneračních týmů

Pokud budete dodržovat několik ověřených postupů, můžete naplno využít výhod, které s sebou mezigenerační pracovní prostředí přináší.

1. Přizpůsobte náborovou strategii

Naučte se nabírat lidi tak, abyste co nejvíce vytěžili z generační rozmanitosti. V inzerci si dejte pozor na slovní spojení a požadavky, které by mohli odkazovat na specifický věk.
Nábor přizpůsobte tak, abyste svou inzercí zaujali a chytili za srdce nejen boomery, ale i Gen Z. Zmiňte, jaká máte ocenění a také, že jste otevřeni flexibilitě a nabízíte jak profesní, tak osobní rozvoj.
Důležitá jsou také místa, kde inzerujete. Myslete na to, kde se lidé z různých generací pohybují a kde jsou zvyklí hledat zajímavou práci.

2. Naslouchejte svým zaměstnancům

Nedbejte na předsudky a poslouchejte své pracovníky. Každý má ve svém věku jiné potřeby a názory. Vyslechněte je a zjistěte, co jim dělá radost a co je naopak trápí. Pomůže vám to s efektivnější spoluprací a zlepší i celkovou angažovanost zaměstnanců.

3. Individuální přístup

Tenhle krok může být někdy skutečně náročný, ale jelikož pracujete s různými typy lidí a každý z nich je jedinečná osobnost, měl by být i váš přístup jedinečný ke každému z nich. Neházejte všechny do jednoho pytle a nezobecňujte.
Pokud budete schopni se přizpůsobit komunikaci každého zaměstnance, zprostředkujete tak vašemu týmu lepší pracovní vztahy.

4. Diverzita na projektech

Využijte jedinečné silné stránky každé generace tím, že vytvoříte věkově různorodé projektové týmy. Povzbudíte tím vzájemné učení, spolupráci a následné zlepšení vztahů.

5. Různorodá komunikace

Jak už bylo zmíněno, každá generace preferuje jiný typ komunikace. Starší generace chtějí komunikovat osobně, mladší generace si vystačí s online setkáním. Vzhledem k tomu je potřeba, abyste si osvojili všechny tyto různé styly komunikace. Zjistěte, co zaměstnanci preferují a jak vám taková komunikace vzájemně vyhovuje.

Pokud přijmete vícegenerační týmy za své, získáte velkou konkurenční výhodu. I přes to, že začátky mohou být těžké, zjistíte, že spolupráce starších a zkušenějších pracovníku s těmi mladšími může mít velmi uspokojivé výsledky.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty