728 x 90

8 kroků k založení start-upu

8 kroků k založení start-upu

Pokud máte hlavu plnou nápadů, které vám nedávají spát, může být pro vás úlevné začít podnikat a vaše myšlenky přivést k životu. Na co byste měli myslet a jaké kroky podniknout, když se rozhodnete založit start-up?

1. Zhodnoťte své dovednosti

Pro založení start-upu potřebujete vysokou míru odhodlání. Zhodnoťte tedy své dovednosti a zaměřte se převážně na ty, které vám v podnikání a založení start-upové společnosti budou ku prospěchu.

Většinou jsou za podnikatelské vlastnosti považovány vášeň, zápal, kreativita, motivace a také sebedisciplína, flexibilita a schopnost umět plánovat. Pokud jste osoba, která se nebojí riskovat a umí se vypořádat s problémy a výzvami, můžete mít silnou konkurenční výhodu. Proto je velmi důležité si projít své dovednosti i vlastnosti a zamyslet se nad nimi i z pohledu různých životních situací, které se vám už staly nebo stát mohou. 

2. Start-up s jasnou vizí

Vize je jedním ze základních pilířů vašeho podnikání. Určuje všechny základní aspekty, o čem podnikání bude, kam chcete směřovat, čeho dosáhnout. Důležité je, aby byla vize opravdu určitá. Abyste to, čeho chcete dosáhnout, viděli v jasných barvách přesně tak, jako by už to byla skutečnost.

Na jasně stanovené vizi pak závisí další plánování, celý model a strategie vašeho podnikání. Na základě vize pak můžete zachytit  a působit přesně na ty emoce, které potřebujete u svých klientů zasáhnout. 

3. Vytvořte si business plán

Jakmile máte jasně uchopenou vizi, potřebujete k ní vybudovat i podnikatelský plán. Ten by měl podrobně popisovat to, co nabízíte, informace o vašem odvětví, jaké provádíte operace, jak jste na tom s financemi apod.

Vytvoření business plánu je pro start-up naprosto klíčové, abyste vůbec zjistili, jaké bude potřeba financování vašeho projektu. Možná si na něj budete muset vzít půjčku. A pokud dokážete jasně vysvětlit, na co budou peníze použity a proč je potřebujete, získáte tím nespornou výhodu. 

4. Analyzujte trh

Založení start-upu věnujte opravdu spoustu promýšlení. Analyzujte prostředí, kde chcete svou firmu rozjet, a také stav odvětví, ve kterém začnete podnikat. Jaká je velikost vašeho trhu, kdo je cílovka, jaká je struktura trhu a předpokládaný růst, kdo je vaše konkurence. To je jen několik příkladů, na které byste neměli zapomínat. Cílem celkové analýzy je zjištění, zda máte dostatek příležitostí k tomu, aby měl váš start-up dostatečnou podporu.

Proveďte také ověření nápadu. Zeptejte se potenciálních zákazníků, proč by měli zrovna vaši společnost preferovat, nakupovat vaše výrobky apod. Využívejte také zkušeností od jiných podnikatelů, kteří zakládali firmu a jsou úspěšní. Budujte vztahy a buďte součástí komunit s dalšími podnikateli, kteří vám mohou pomoci s brainstormingem i celkovou analýzou. 

5. Budujte svou základnu zákazníků

Už v bodě s analýzou trhu jsme psali o zákaznících. Je to velmi důležitá část pro start-up. Budujte zákaznickou základnu, protože takoví zákazníci zvýší vaše prodeje, budují důvěryhodnost vaší značky, mohou vás dále doporučit dalším lidem, které mají ve svém okolí.

Buďte tedy konzistentní v nabízení svých produktů nebo služeb, dbejte na dobrou značku vaší společnosti i vás samotných. Vyšperkujte zákaznický servis, protože když dáte lidem něco navíc, budou se vždycky rádi vracet. Sledujte očekávání svých zákazníků a jak se mění v návaznosti na různá období. Nezapomínejte ani na zpětnou vazbu, kterou vám vaši klienti mohou předat. Zpětná vazba od vašich zákazníků je velmi cenná, pokud je konstruktivní a vy se jí skutečně zaobíráte. Můžete tak posílit svou značku i zákaznickou základnu. 

6. Legislativní záležitosti

Nezapomínejte na to, že podnikání s sebou přináší i několik legislativních záležitostí, které se vyplatí dodržovat. Zajistěte, abyste splňovali všechny právní i daňové povinnosti. Pro splnění těchto záležitostí je dobré se obrátit i na právníka, který vám se vším potřebným pomůže. Jedná se například o žádost o živnostenské oprávnění, registraci názvu vaší společnosti, podání žádosti o ochrannou známku nebo seznámení se se všemi potřebnými druhy předpisů. 

7. Start-up a marketingový plán

Další z důležitých plánů je ten marketingový. Marketing vám pomůže s viditelností na trhu nebo odlišením se od konkurence. Díky dobrému marketingovému plánu můžete efektivněji vytvářet vztah se zákazníky a budovat jejich důvěru. Pracujte na značce vašeho start-upu, zviditelněte se, přilákejte nové zákazníky a posilujte pověst vaší firmy. S tím vším vám může efektivní marketing pomoci.

Nebojte se tedy využívat všech dostupných, a hlavně relevantních sociálních sítí. Nabídněte klientům něco navíc a účastněte se různých networkingových akcí, aby bylo jméno vaší společnosti vidět na co nejvíce místech.  

8. Flexibilita a inovace

V neposlední řadě myslete na to, že obchod je proměnlivý. Budete tedy muset být připraveni na změny, které se i vás mohou na poli businessu dotknout. Se zkoumáním trhu určitě nepřestávejte a myslete dopředu, opět je pro vás důležitá zpětná vazba vašich zákazníků a pozorování i jejich očekávání.

Pohybujte se co nejvíce v oboru vašeho podnikání, sledujte i konkurenci a to, co je trendy nebo se trendem brzy stane. Buďte otevřeni tomu, že se časem přizpůsobíte trhu, může vám to zajistit fungování na několik dalších let dopředu.

I přes spoustu povinností, které se se založením start-upu pojí, je to vzrušující cesta plná výzev a příležitostí. Pokud máte vášeň a zápal uskutečnit některý ze svých nápadů a jste ochotni tvrdě pracovat, jděte do toho a dosáhněte kýžených úspěchů.

Založením start-upu můžete mít nejen finanční úspěch, ale také vytvořit něco, co má dopad na velkou část lidí nebo dokonce světa. Nebojte se tedy udělat ten první krok, věřte své vizi a začněte pracovat na svém snu.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.

Související článek:
Jak získat investice pro váš start-up?

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty