728 x 90

Výdaje související se zaměstnanci v DE – 1. díl

Výdaje související se zaměstnanci v DE – 1. díl

Dnes vám přinášíme první část článku o výdajích, které podnikatelům vznikají, když se rozhodnou přijmout zaměstnance. V úvodu k problematice zaměstnávání se podíváme na základní informace, podmínky a administrativu ohledně výdajů spojených s odměňováním.

Zabýváme se situacemi, kdy zaměstnanec (ZC) vykonává pro zaměstnavatele (ZL), což je v případě našeho výkladu podnikatel – FO, závislou práci, tedy práci podle instrukcí, pokynů a na náklady a odpovědnost podnikatele, v pracovní době a na pracovišti zaměstnavatele, popř. na jiném dohodnutém místě.

Jestliže zaměstnanec vykonává pro podnikatele závislou práci, může tak činit jen a pouze na základě smluv uzavřených podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „zákoník práce“ nebo „ZP“). Vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem vzniklý na základě jakékoliv smlouvy podle zákoníku práce je pracovněprávním vztahem.

Podle zákoníku práce existují 3 možné smlouvy:

  • pracovní smlouva (zakládá pracovní poměr) a
  • dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr:
    • dohoda o provedení práce (DPP) a
    • dohoda o pracovní činnosti (DPČ).

Základním pracovněprávním vztahem je pracovní poměr, proto je také zákoníkem práce nejvíce regulován a poskytuje zaměstnanci největší právní ochranu.

Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr se mají využívat v případě, kdy je výkon práce časově omezený, nárazový, hůře předem plánovatelný či nepravidelný. Vznik a skončení pracovněprávních vztahů založených dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr je jednodušší než u pracovního poměru, zároveň ale neposkytují zaměstnanci ochranu jako v případě pracovního poměru ani stabilitu zaměstnání.

Tabulka 1 obsahuje základní charakteristiky a podmínky pracovněprávních vztahů založených smlouvami podle zákoníku práce.

Tabulka 1: Pracovněprávní vztahy založené smlouvami podle zákoníku práce
 

  Pracovní smlouva – pracovní poměr (PP) Dohoda o provedení práce (DPP) Dohoda o pracovní činnosti (DPČ)
Forma uzavření Písemná Písemná Písemná
Limit odpracovaných hodin Týdenní pracovní doba 40 hodin (popř. 38,75 h či 37,5 h v určitých provozech či režimech). Lze sjednávat i částečné úvazky. Maximálně 300 hodin (odpracovaných) u jednoho zaměstnavatele v kalendářním roce. Rozsah práce nesmí v průměru překročit ½ týdenní pracovní doby (tedy orientačně 20 hodin týdně).
Maximální délka směny Směna nesmí přesáhnout 12 hodin, v případě mladistvých 8 hodin, v jednom kalendářním dni.
Vstupní lékařská prohlídka Vždy Vždy pro výkon práce rizikové či pro výkon práce, kdy je zdrav. způsobilost stanovena jinými právními předpisy. Jinak, jestliže má zaměstnavatel pochybnost o zdrav. způsobilosti uchazeče o práci.
Odměna za práci Mzda nebo plat (státní zaměstnanci) Odměny z dohody
Povinnost „úrazového“ pojištění zaměstnanců ANO ANO

Zaměstnávání lidí přináší podnikateli specifický okruh povinností a odpovědností, což můžeme shrnout pod souhrnný pojem: personální agenda. V rámci této personální agendy pak existuje agenda mzdová, která řeší správný postup zdanění mezd či odměn zaměstnanců včetně povinných odvodů pojistného na sociální zabezpečení (SP) a pojistného na veřejné zdravotní pojištění (ZP) z nich.

Upozorněme zde na nejzákladnější povinnosti zaměstnavatele – podnikatele v souvislosti se zaměstnáváním:

  • Zajistit zaměstnancům bezpečné a vhodné podmínky pro výkon práce (zaměstnání) – naplnění požadavků z hlediska bezpečnosti práce a ochrany zdraví zaměstnanců podle zákoníku práce a dalších předpisů:
    • dodržování bezpečnostních předpisů,
    • dodržování předpisů ohledně požární ochrany a
    • dodržování hygienických předpisů.
  • Zajistit zaměstnancům spravedlivé ohodnocení jejich práce – dodržovat úrovně zaručených mezdzabránit diskriminaci (zjednodušeně napsáno: za stejnou práci poskytovat všem stejnou odměnu).
  • Vést osobní spis zaměstnance při dodržení předpisů GDPR (ochrany osobních údajů).
  • Podnikatel se hned při zaměstnání prvního zaměstnance na základě jakéhokoliv pracovněprávního vztahu (PP, DPP i DPČ) musí zaregistrovat u pojišťovny Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group jako plátce zákonného pojištění odpovědnosti a čtvrtletně odvádět pojistné na pojištění ve vztahu k pracovním úrazům a nemocem z povolání zaměstnanců („úrazové“ pojištění zaměstnanců).
  • Zajistit ověření zdravotní způsobilosti zaměstnance k výkonu práce – agenda vstupních a periodických zdravotních prohlídek.
  • Další povinnosti související s registrací u finančního úřadu, správy sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťoven zaměstnanců – bude upřesněno dále v textu.

Personální agendu nelze podceňovat a při zahajování zaměstnávání občanů lze doporučit úvodní poradenství s odborníky, kteří pomohou tuto agendu pro konkrétní charakter podnikání správně nastavit.

V souvislosti se zaměstnáváním vznikají podnikateli (zaměstnavateli) tři typy výdajů – toto členění je vhodné (nejen) pro účely daňové evidence:

  • Výdaje spojené s odměňováním zaměstnance: výplata odměny za práci, povinné odvody státu z těchto odměn, popř. další srážky z odměn za práci;
  • Povinné výdaje související s naplněním pracovněprávních nároků (jiných než v souvislosti s odměňováním) zaměstnanců podle zákoníku práce, popř. podle jiných právních předpisů;
  • Zaměstnanecké benefity – „dobrovolné“ výdaje zaměstnavatele, jež podnikateli vznikají poskytováním dalších výhod zaměstnancům, k nimž už není ze zákona povinen.

V tomto článku se zaměříme na administrativu související s první kategorií výdajů.
 


programu POHODA najdete novou agendu Podání VPDPP, která slouží ke zpracování a archivaci výkazu příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (VPDPP). Před zpracováním výkazu VPDPP za červenec doporučujeme zkontrolovat a případně doplnit u všech DPP údaj o zdravotní pojišťovně v Personalistice na záložce Pojištění. Odkaz, jak danou situaci řešit v programu POHODA nalznete v našem FAQ.

Povinná administrativa podnikatele v souvislosti se zaměstnáváním

Při zahájení zaměstnávání má podnikatel v souvislosti s prováděním zdanění mezd (odměn) daní z příjmů a zajištěním odvodových povinností do systémů SP a ZP z těchto mezd (odměn) tyto administrativní povinnosti:

  • Zaregistrovat se u svého místně příslušného finančního úřadu jako plátce daně ze závislé činnosti (DZVČ), pokud z mezd či odměn zaměstnanců bude strhávána DZVČ, a jako plátce „srážkové“ daně z příjmů fyzických osob, pokud z mezd či odměn zaměstnanců bude strhávána „srážková“ daň (SD).
  • Zaregistrovat se u místně příslušné správy sociálního zabezpečení a u zdravotních pojišťoven svých zaměstnanců jako plátce – zaměstnavatel, a to za podmínky, že odměny (mzdy) zaměstnanců budou podléhat odvodům SP a ZP. Příslušná správa sociálního zabezpečení přiřadí zaměstnavateli (podnikateli – FO) variabilní symbol plátce – zaměstnavatele, pod kterým vyřizuje agendu ohledně zaměstnanců.
  • Od 1. 7. 2024 vzniká výše uvedená povinnost registrace u místně příslušné správy sociálního zabezpečení i zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají zaměstnance na základě dohod o provedení práce tzv. „do limitu“, tedy i když odměny z těchto dohod nepodléhají pojistnému na sociální zabezpečení. Zaměstnavatelé, kteří dosud nebyli v registru zaměstnavatelů a zaměstnávají k 1. 7. 2024 alespoň jednoho zaměstnance na dohodu o provedení práce, mají povinnost se registrovat do 31. 7. 2024.
  • Do 8 dnů po nástupu do zaměstnání přihlásit své zaměstnance, pokud jejich odměňování bude podléhat odvodům SP a ZP, na příslušné správě sociálního zabezpečení a na zdravotních pojišťovnách svých zaměstnanců. Nově od 1. 7. 2024 také přihlásit zaměstnance pracující na základě dohody o provedení práce na místně příslušnou správu sociálního zabezpečení, i když zaměstnavateli nevzniká povinnost z těchto odměn odvádět pojistné na sociální zabezpečení. Zaměstnance pracující u zaměstnavatele na základě DPP k 1. 7. 2024 má povinnost přihlásit nejpozději do 20. 8. 2024. Nově nastupující zaměstnanci do zaměstnání po 1. 7. 2024 na základě dohody o provedení práce, kde nevzniká povinnost odvádět pojistné na sociální zabezpečení, se do systému přihlašují buď stejným způsobem jako zaměstnanci, jejichž odměny odvodům SP podléhají, nebo v rámci elektronického formuláře určeného k nahlašování výše měsíčních odměn z DPP, které dosud odvodům SP nepodléhají (měsíční výše hrubé odměny do 10 000 Kč včetně v roce 2024).
  • Přihlásit se na www.koop.cz jako plátce zákonného pojištění odpovědnosti („úrazové“ pojištění zaměstnanců). Pojistné se platí na příslušné kalendářní čtvrtletí a jeho výše je závislá na charakteru podnikatelské činnosti (čím rizikovější obor podnikání z hlediska pracovních úrazů a nemocí z povolání, tím vyšší pojistné) a podle celkové výše hrubých mezd (odměn) za kalendářní čtvrtletí, jež podléhají odvodům SP a ZP. Pokud podnikatel má zaměstnance jen na DPP či DPČ tzv. „do limitu“, kdy mu nevzniká povinnost odvodu SP a ZP z odměňování zaměstnanců, pak platí kvartálně 100 Kč.

programu POHODA je možné vygenerovat závazek na zákonné, resp. úrazové pojištění v agendě Mzdy/ Personalistika přes hlavní nabídku Záznam/Operace/Úrazové pojištění. V zobrazeném dialogovém okně vyberete čtvrtletí, z jehož mezd se má zákonné pojištění odpovědnosti (tzv. úrazové pojištění) vypočítat. Více informací naleznete v našem videonávodu Kde a jak v programu POHODA vystavit závazek na úrazové pojištění? nebo FAQ.
 
programu PAMICA je možné vygenerovat závazek na zákonné, resp. úrazové pojištění v agendě Personalistika/Pracovní poměry přes hlavní nabídku Záznam/Úrazové pojištění. Více informací naleznete v našem videonávodu Jak v programu PAMICA vystavit závazek na úrazové pojištění? nebo FAQ.

Související články:
Výdaje související se zaměstnanci v DE – 2. díl
Výdaje související se zaměstnanci v DE – 3. díl
Výdaje související se zaměstnanci v DE – 4. díl

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty