728 x 90

Mezigenerační týmy – co dělat, aby to klapalo?

Mezigenerační týmy – co dělat, aby to klapalo?

Pokud pracujete v mezigeneračním týmu nebo takový tým vedete, možná jste si všimli rozdílů mezi různými skupinami. Jak přistupovat ke komunikaci v rámci takového týmu, aby všechno fungovalo, jak má, se dozvíte v tomto článku.

Na pracovním trhu se momentálně objevuje pět generačních skupin. Některé mají pro sebe specifické jméno odvíjející se od kontextu, ve kterém se rodily, nebo žily – takovou skupinou jsou Baby boomeři. A pak jsou tu generační skupiny označovány písmenky abecedy – X, Y (Mileniálové) a Z.

Velmi komentovaná je právě poslední generace Z, v době svého nástupu do pracovního procesu byla podobně řešena i generace Mileniálů. I to ukazuje, že téma crossgeneračních týmů pravděpodobně nezmizí. Především proto, že stále nastupují nové generace do práce, ty starší ji opouštějí a je potřeba zajistit funkčnost týmů a pracovišť, kde se setkává více generačních skupin.

Mezigenerační týmy, crossgenerační týmy nebo multigenerační týmy – to všechno jsou názvy pro týmy, kde se setkává více generačních skupin. Pokud v takovém týmu pracujete nebo takový tým vedete, možná si všímáte rozdílů mezi generačními skupinami. A takové rozdíly opravdu existují. Důležité ale je, abychom se nenechali strhnout stigmatizací jedné nebo více skupin.

Zamyslete se, kdy jste naposledy viděli titulky v různých médiích o generaci Z nastupující do práce. O tom, jak se na ni připravit, jak s ní pracovat, nebo dokonce „generaci Z zvládat“. Podobně mohou mladší generační skupiny na starší skupiny koukat s určitou nálepkou, která se často týká například zdatnosti práce s technikou. Taková komunikace nadále přispívá stigmatizaci. A ta může napomáhat rozdělování týmu, nedorozuměním nebo i konfliktům.

Být příslušníkem určité generační skupiny je pouze jedna z charakteristik a musíme myslet i na ostatní vlastnosti, které jsou podmíněné kulturně, genderově, osobnostně, biologicky, výchovou atd. Pohled na člověka pouze z generačního hlediska je velmi zkreslený a zjednodušený.

Když se ale díváme na téma generačních skupin v pracovním prostředí, musíme pamatovat na kontext, ve kterém jednotlivé skupiny v průběhu celého života (a především v době, kdy se stále vyvíjí mozek, tedy mezi pátým až dvacátým rokem života) žijí. Skupiny, které zažily socialismus, budou zkrátka mít jiné pracovní potřeby, návyky a hodnoty než skupiny, které vyrůstaly po roce 1989 zaneprázdněné kroužky, a do nichž se vkládala velká naděje.

Každá skupina má kromě rozdílností i něco společného

Je potřeba mít na paměti, že každá skupina (ať už generační, kulturní, nebo genderová) má kromě rozdílností také něco společného. A tím jsou potřeby. A přestože má každý svůj žebříček potřeb poskládaný různě, dle dr. Gerhadtové, která je psycholožkou a autorkou klíčové knihy v tématu mezigeneračních týmů, jsou čtyři, které se nemění a jsou stejné u všech generačních skupin.

Jsou to:

  • potřeba respektu,
  • potřeba autonomie,
  • potřeba pocitu kompetentnosti a
  • potřeba cítit se propojeni s dalšími lidmi.

Každá z těchto potřeb může být ale různými generačními skupinami chápána různě. Co znamená totiž pro Mileniála potřeba respektu, nemusí být to stejné, co potřeba respektu znamená pro příslušníky Generace X. A to by mohla být úrodná půda pro konflikt.

Abychom dokázali předcházet konfliktu, je potřeba komunikovat. A komunikovat správně. Vzpomeňte si na vaši poslední cestu do zahraničí. Přijedete do země, kde jste ještě nebyli. Nejenže neumíte mluvit stejným jazykem, ale navíc přicházíte z jiného kontextu, máte odlišné zvyky a tradice. Pravděpodobně tak na dovolené v zahraničí musíte vynakládat mnohem větší úsilí při komunikaci pro to, abyste získali, co potřebujete – ať už je to káva v kavárně, nebo správný směr k památce. Zároveň musíte vynakládat větší úsilí, abyste rozuměli druhé straně.

A s takovou energií a úsilím bychom doporučovali přicházet také do komunikace v rámci crossgeneračního týmu. Protože každá z generací přichází z jiného kontextu, používá některé specifické jazykové výrazy, má jiné zvyky.

Kromě specifičnosti a větší snaze vysvětlit, co přesně potřebujete, je vhodné se zaměřit také na ověřování přijetí a pochopení. Pokud k němu nedochází, snažit se potřeby lépe vyjasnit.

To, že mluvíte, neznamená, že to druhý přijímá. A nejen přijímá, ale také chápe. Stejně tak přistupovat k přijímání informací od druhého – pokud nerozumíte informaci, řekněte to. Pokud myslíte, že ji chápete, ověřte si, že ji opravdu chápete tak, jak ji druhý myslí.

Toto je jeden z mnoha příkladů, jak ke komunikaci v rámci crossgeneračního týmu přistupovat. Ohledně crossgeneračních týmů je zde ale mnoho dalších témat, na které je potřeba myslet – destigmatizace (jak už bylo naznačeno výše), týmová spolupráce či týmové role.

V první řadě bych ale doporučila zaměřit se na své nejen pracovní okolí a vnímat, s kolika generacemi se ve svém každodenním životě setkáváte. A následně se můžete zaměřovat na mezigenerační komunikaci tak, jako byste byli na dovolené.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností TCC s.r.o.

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty