728 x 90

Nejčastější chyby v kontrolním hlášení

Nejčastější chyby v kontrolním hlášení

Již více než půl roku jsou nuceni plátci DPH potýkat se s novou povinností, kterou je zpracovávání a podávání kontrolního hlášení. Jaké chyby se v kontrolním hlášení nejčastěji objevují? Nastíníme si je v tomto článku.

Již více než půl roku jsou nuceni plátci DPH potýkat se s novou povinností, kterou je zpracovávání a podávání kontrolního hlášení (dále jen „KH“). Nemá asi smysl se nyní zabývat tím, jestli a nakolik splnilo účel, za jakým jej finanční správa zaváděla, jak moc zatěžuje podnikatele a podobně. O tom již bylo diskutováno a napsáno mnoho. Pojďme se spíše zaměřit na to, jaké zkušenosti jsou od jeho zavedení u podnikatelů, účetních a daňových poradců, ale i správců daní, z hlediska chybovosti.
 
Chyby a nedostatky, se kterými se stále nejvíce setkáváme, můžeme zařadit do několika okruhů:

  • Číslo dokladu – stále hodně chyb je v této oblasti. Problémy také působí čísla dokladů u platebních a splátkových kalendářů. Musím ale říci, že jsem se setkal s případem, kdy odběrateli a dodavateli přišla výzva na platební kalendář, a to opakovaně po dobu tří měsíců. Přestože se oba účastníci kontaktovali a shodli se, že oba mají u téhož dokladu totožné údaje, neustále byli „obtěžováni“ výzvami. Dotazem u správce daně také nepochodili. Takže problém byl na straně systémového centra v Pardubicích, které KH zpracovává a generuje výzvy, nebo na straně správce daně, který se nezamyslel a opakovaně „pustil“ výzvy k daňovým subjektům.
  • Datum uskutečnění zdanitelného plnění (dále jen „DUZP“) – nejčastěji se zaměňuje s datem přijetí dokladu, nebo s datem zaúčtování.
  • DIČ – stává se, že se neuvede DIČ žádné, nebo neplatné.

Výše uvedené chyby jsou spíše administrativního charakteru, který by mohl pomoci odstranit koncept QR Faktura. Tento koncept navrhla a představila Komora daňových poradců ČR. Koncept vychází z QR kódu, který by se tiskl na faktury. V QR kódu by byly obsaženy všechny základní údaje z hlavičky faktury, jako číslo dokladu, DUZP, datum vystavení dokladu a podobně.
 
Příjemce faktury by QR kód načetl přímo do svého účetního systému. Tím by odpadlo ruční pořizování, a tím i chybovost lidského faktoru při pořizování údajů. Zároveň by bylo zaručeno, že základní údaje z hlavičky faktury, které se načítají také do KH, by byly shodné jak u dodavatele, tak u odběratele. Tak by se zabránilo chybám a výzvám při párování KH v Pardubicích.
 


Program POHODA podporuje QR Fakturu od říjnové verze.
 


 
Další administrativní chybou, spíše úsměvnou, se kterou jsem se setkal, byla faktura v cizí měně. Pro účely DPH a KH samozřejmě přepočtená kurzem České národní banky na koruny. Jedna ze stran však do KH omylem zanesla údaje v cizí měně. Logicky pak při párování vyšel rozdíl v částkách. Chyba možná úsměvná, ale stojící čas na opravu, a tím i peníze.
 
Jinou kategorií jsou ovšem chyby, které možná ani nejsou chybami, ale záměrným jednáním. Nikoliv však jednáním, které sleduje daňový únik nebo podvod, ale jednáním za účelem získání jiné výhody. O co jde?
 
Jedná se o nákupy přes internet v e-shopech. U těchto typů obchodů platí jiná pravidla pro konečné spotřebitele a jiná pro podnikatele. Rozdíly jsou hlavně v délce záruky, v délce zákonné lhůty pro vrácení zboží, a pak také v možnosti reklamace zboží. Díky tomu se pak setkáváme s tím, že zákazník si zboží objedná tzv. na rodné číslo a následně si ze zakoupeného zboží uplatní DPH.
 
Pokud se jedná o doklad nad 10.000 Kč, je problém na světě. Prodejce v domnění, že prodává konečnému spotřebiteli, uvede doklad do oddílu A.5. (hromadný oddíl). Zákazník pak uvede konkrétní doklad do oddílu B.2. Ke spárování logicky nemůže dojít a následuje výzva.

Jak k chybám a nedostatkům přistupují správci daně?

Jak k chybám a nedostatkům přistupují správci daně? Reagují různými způsoby. Podle očekávání by měli využívat zvláštního ustanovení zákona o DPHna pochybnosti reagovat výzvou jak k dodavateli, tak k odběrateli.
 
Zatím ale spíše převládá neformální komunikace, kdy správci daně oslovují daňové subjekty buď telefonicky, nebo e-mailem. Toto neformální jednání není v rozporu s daňovým řádem. Záleží na konkrétním případu a přístupu konkrétního správce. Někdy totiž správci daně při chybách administrativního charakteru vyžadují nesmyslné množství informací, dokladů a podkladů. Pak je na osobní statečnosti každého poplatníka, jakým způsobem hodlá dále se správcem komunikovat.
 
Myslím si, že postupem času a zaváděním a zlepšováním účetních programů a moderních technologií se chybovost v KH výrazně sníží. KH se pak stane běžnou součástí každodenního podnikatelského života. Ano, zvykneme si. Je ale smutné, že stát s vidinou lepšího výběru daní nakládá stále více povinností a sankcí na podnikatele. Sotva jsme se pomalu naučili žít s kontrolním hlášením, máme na prahu dalšího hosta – EET. O tom snad ale někdy příště.

Článek byl připravený ve spolupráci s Daňovou kanceláří Ing. Radek Bílý.
 
 
Související článek:
Nejčastější chyby v DPH – na co si dát pozor?

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty