728 x 90

Nové sazby u hazardu a spotřební daně od roku 2020

Nové sazby u hazardu a spotřební daně od roku 2020

Sazbový balíček by měl od 1. ledna 2020 upravit zdanění tabákových výrobků, tvrdého alkoholu a hazardu. O kolik přesně by se měla spotřební daň navýšit a k jakým úpravám by mělo dojít u sazeb daně z hazardních her?

Sazbový balíček, který s účinností od 1. ledna 2020 upravuje zdanění tabákových výrobků, tvrdého alkoholu a hazardu, představilo Ministerstvo financí (dále jen „MF“). Zákon reaguje na růst dostupnosti návykových látek v důsledku růstu životní úrovně.

Zatímco průměrná mzda se v České republice mezi lety 2009 až 2018 zvýšila téměř o polovinu, například spotřební daň z lihu se zvýšila naposledy v roce 2010.

Zvýšení spotřebních daní na tabák a alkohol dlouhodobě doporučuje i WHO a OECD. Podle poslední zprávy OECD z července roku 2018 jsou spotřební daně z alkoholu a tabáku v České republice stále nízké.

V případě lihu navrhuje MF zvýšení spotřební daně na 0,5 litru 40% alkoholu z 57 Kč na 64,50 Kč. Velikost spotřební daně z lihu tak stále zůstane nižší než například v Německu (67,14 Kč) nebo v Polsku (68,68 Kč).

Zvýšit by se měla též sazba spotřební daně z cigaret z 27 % na 30 % u procentní části sazby a z 1,46 Kč na 1,61 Kč za kus u pevné části sazby daně, z 2,63 Kč na 2,90 Kč za kus u minimální části sazby daně. S tím samozřejmě souvisí i návrh na zvýšení spotřební daně z doutníků, tabáku ke kouření, surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků.

Ve všech případech se jedná o navýšení sazby spotřební daně přibližně o 10 %. Kromě snahy snížit spotřebu tabáku je důvodem výrazného navýšení i nutnost harmonizace sazeb s právem EU. Aktuálně totiž není splněna podmínka, že spotřební daň z cigaret musí činit nejméně 60 % vážené průměrné maloobchodní prodejní ceny cigaret propuštěných ke spotřebě, stanovená příslušnou evropskou směrnicí.

Úprava sazeb daně z hazardních her

Součástí balíčku je také úprava sazeb daně z hazardních her. Ministerstvo financí navrhuje zvýšení sazby z 23 % na 25 % pro dílčí daň z kurzových sázek, totalizátorových her, tombol a turnajů malého rozsahu a z 23 % na 30 % pro dílčí daň z loterií, bing a živých her.

Navrhovaná změna zákona o dani z hazardních her rozděluje sazbu daně z hazardních her do tří úrovní podle škodlivosti jednotlivých hazardních her stejným způsobem, jako tomu bylo ve vládním návrhu zákona o dani z hazardních her v roce 2015. Nejméně rizikové jsou tedy loterie, více rizikové kurzové sázky a nejvíce technické hry.

K navýšení daně u loterií v poměru k automatům a technickým hrám by mělo dojít také z toho důvodu, že zisky z loterií či živých her slouží ve světě jako zdroj příjmů pro veřejně prospěšné aktivity. Zároveň jsou zisky potřeba na řešení nákladů státu v souvislosti s léčbou a resocializací hazardních hráčů. Loterie totiž zůstávají, i při navýšení daně, jako méně rizikové stále zvýhodněny oproti rizikovějším automatům a technickým hrám.

V současné době se navíc rozvíjí trh s internetovými loteriemi, v rámci kterých vznikají hry velmi podobné technickým hrám. Například internetové stírací losy nebo internetová číselná loterie, u kterých probíhá slosování každých pár minut. Jejich nebezpečnost je tedy řádově vyšší než u loterií, kde probíhá slosování jednou za týden.

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty