728 x 90

Zjednodušení elektronické komunikace s úřady

Zjednodušení elektronické komunikace s úřady

Za současné situace se lidem doporučuje výrazně omezit osobní kontakty. Tomu se přizpůsobují i úřady, a proto je nyní možné oznámit přerušení podnikání správě sociálního zabezpečení pouze elektronicky i bez zaručeného podpisu.

Jak postupovat při přerušení podnikání vůči správě sociáního zabezpečení?

Pokud osoba samostatně výdělečně činná (dále jen „OSVČ“) kvůli aktuálním omezením ukončí či přeruší svou podnikatelskou činnost, je třeba, aby tuto skutečnost písemně oznámila příslušné okresní správě sociálního zabezpečení (dále jen „OSSZ“).

Pro toto oznámení není předepsaný tiskopis, podnikatel však může využít interaktivní formulář na ePortálu České správy sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) nebo jeho PDF formu. Oznámení se doporučuje zaslat elektronickou formou (přímo z ePortálu ČSSZ, do datové schránky OSSZ nebo jako přílohu e-mailu), případně poštou.

S ohledem na aktuální opatření nelze zajistit osobní podání na podatelně OSSZ bez předchozího objednání, a proto bude OSSZ akceptovat i zaslání e-mailem bez zaručeného elektronického podpisu.

Potřebuje-li OSVČ současně potvrzení o době účasti pojištění pro účely Úřadu práce ČR, je možné žádost o vyhotovení potvrzení zaslat i e-mailem na elektronickou podatelnu příslušné OSSZ.

Pokud bude z žádosti vyplývat, že má být potvrzení doručeno buď poštou na trvalou adresu OSVČ, nebo přímo konkrétnímu Úřadu práce, nemusí být e-mail elektronicky podepsán. V ostatních případech musí být žádost zaslána buď datovou schránkou, nebo s elektronickým podpisem, případně ji lze vhodit fyzicky vyplněnou do schránky na příslušné OSSZ.

Více informací najdete v letáku ČSSZ.

Žádosti o dávky nemocenského pojištění můžete podat zaměstnavateli elektronicky

Žádosti o dávky nemocenského také není nutné nosit zaměstnavateli osobně ani na poštu, stačí je jen naskenovat a zaslat zaměstnavateli e-mailem.

Účelem krizových opatření je snížit osobní kontakt mezi obyvateli na nejnižší možnou míru. V souladu s nařízením vlády o omezení provozu úřadů veřejné správy proto takto upravila svou činnost i ČSSZ a OSSZ.

Je tedy možné vyřídit elektronicky podání, která se týkají všech dávek nemocenského pojištění (ošetřovné, nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, dlouhodobé ošetřovné, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství), a to i bez elektronického podpisu pojištěnce.

U eNeschopenky, tedy pro nemocenské, jsou jasně stanoveny elektronické postupy od 1. ledna letošního roku, eNeschopenku přitom mohou lékaři využívat i pro situaci, kdy nařizují karanténu.

U dávek, které se za normálních okolností vyřizují na základě papírových tiskopisů předávaných zaměstnancem zaměstnavateli, je dobré z důvodu omezení provozního styku postupovat následujícím způsobem.

Příslušný formulář může zaměstnanec zaslat svému zaměstnavateli v běžné elektronické podobě (např. jako dokument PDF nebo sken), a to i bez elektronického podpisu. Důležité je, aby zaměstnavatel dostal tiskopisy se všemi relevantními informacemi, tj. zejména s číslem účtu, na které žádá zaměstnanec zaslat dávku apod. Je proto také možné příslušný tiskopis vyplnit, podepsat, naskenovat (případně vyfotit) a poslat elektronicky zaměstnavateli prostřednictvím e-mailu.

Elektronicky doručený tiskopis od zaměstnance ve formě, v jaké jej obdržel, předává zaměstnavatel spolu s podklady pro výpočet dávky příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky na OSSZ, tj. buď s elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou (na adresu elektronické podatelny).

Stejně postupuje zaměstnavatel i tehdy, když obdrží fyzicky doručený a podepsaný tiskopis od zaměstnance. V takovém případě tiskopis naskenuje a spolu s podklady pro výpočet dávky zašle příslušné OSSZ elektronickým způsobem uvedeným výše.

Elektronický podpis (identifikace) zaměstnance se nevyžaduje, elektronicky ověřeným způsobem musí při podání vůči OSSZ za stávající situace komunikovat pouze zaměstnavatel.

Související články:
eNeschopenky lze využít i pro nažízení karantény

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty