728 x 90

Jak na organizaci účetních dokladů?

Jak na organizaci účetních dokladů?

Pro každou správnou účetní je organizace účetních dokladů základem, bez kterého se neobejde. Vhodné uspořádání všech dokumentů vám může ušetřit mnoho starostí a nepříjemností a vy tak povedete účetnictví ve větším klidu a jistotě.

Všichni víme, že povolání účetní vyžaduje velmi dobré organizační schopnosti. Není totiž nic horšího, než nemít přehled ve všech dokumentech a dokladech. Chaos této profesi opravdu nesluší. Pojďme se tedy podívat na pár tipů, jak vést účetní doklady.

Které dokumenty patří mezi účetní doklady?

Účetní doklady představují průkazné účetní záznamy, které zaznamenávají a ověřují (v případě potřeby i dokazují) hospodářské účetní operace tak, jak se skutečně odehrály.

Tyto doklady musí splňovat určité náležitosti, které jsou potřebné pro jejich platnost. Patří mezi ně datum vyhotovení a uskutečnění případu, označení, obsah, účastníci účetního úkonu a také podpis odpovědné účetní, která jej zúčtovává.

Mezi nejčastější účetní doklady, se kterými se běžně setkávají fyzické i právnické osoby, patří faktury. Avšak patří mezi ně také:

  • pokladní doklady (příjmové a výdajové),
  • bankovní výpisy,
  • interní doklady (příjemky, výdejky, výplatní listiny apod.).

Výše uvedený typ dělení se týká druhů dokladů, dle kterého je nejčastěji v účetnictví rozlišujeme. Můžeme je také rozdělovat podle místa vzniku na vnitřní a vnější doklady, dále dle počtu dokumentovaných účetních případů na sběrné a jednotlivé.

Organizace účetních dokladů: 3 tipy, jak na to

Nyní tedy víme, které dokumenty řadíme do účetních dokladů. Firmy a společnosti však často archivují také jiné dokumenty, jako jsou smlouvy a korespondence. Některé firmy také uchovávají životopisy uchazečů o práci apod. V konečné fázi se jedná o poměrně velké množství dokumentů, ve kterých je potřeba udržovat pořádek.

Typickým cyklem dokladů v účetnictví bývá:

  1. vyhotovení dokladu
  2. ověření správnosti
  3. roztřídění dle druhu a data, v rámci kterého získá doklad pořadové číslo dle systému
  4. zaúčtování a zapsání do účetní knihy či deníku
  5. archivace (po určitou dobu)
  6. skartace

Lhůtu, po kterou musí být určité účetní doklady archivovány, určuje zákon o účetnictví. Toto časové období se liší podle jednotlivých dokumentů, některé postačí uchovávat 5 let, jiné však musí být přístupné i po dobu 30 let.

Například u výročních zpráv trvá úschova 10 let. Mzdové listy pro účely důchodového pojištění je zapotřebí archivovat celých 30 let. Nejčastěji se však setkáte s lhůtou 5 let archivace – například pro dokumenty, jako jsou účetní knihy, inventurní soupisy a odpisové plány.

Skartování pak může proběhnout po uplynutí této lhůty. Jedná se o důležitý krok, který uvolní místo pro další dokumenty, a také zničí citlivé údaje, které by šlo zneužít v rukou neoprávněné osoby.

1. Vyzkoušejte elektronickou formu

Zákon říká, že doklady, faktury a další důležité dokumenty by měly být uchovány v čitelné podobě. Pro lepší organizaci si tedy můžete všechny listiny automaticky skenovat a ukládat do složek v počítači. Originální dokument pak stačí založit do šanonů dle interních pravidel firmy, v některých případech i skartovat.

Výhodou digitalizace je menší množství papírů na stole a na poličkách v kanceláři. Dále lze udělit přístup do složek pověřeným osobám a zajistit tak, aby měli všichni neustále přístup ke všem dokumentům, které potřebují.

2. Šanony a krabice

Zaveďte si systém v třídění šanonů a krabic s účetnictvím. Velmi nápomocné jsou různé štítky, barvy a další jednoduché nástroje, které však přinesou více užitku, než by se mohlo zprvu zdát. Stačí uvést rok, čísla dokladů uvnitř či kategorii (například 2020, č. 1 až 150, přijaté faktury).

3. Aplikace pro správu dokumentů

Pro větší společnosti a firmy se složitějším účetním systémem mohou představovat skvělou pomůcku pro organizaci účetních dokladů, ale také smluv a korespondence, různé aplikace. Ty často umožňují skenování dokumentů, kategorizování apod.

Zvláště, pokud si vedete účetnictví sami, měli byste dbát na správnost, pravdivost, úplnost a přehlednost. Pozor dejte také na již zmíněnou čitelnost dokumentů. Vyhnete se tak nepříjemnostem s úřady, daňovým přiznáním a dalším povinnostem.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty