728 x 90

Automobil v podnikání – účetní a daňové dopady

Automobil v podnikání – účetní a daňové dopady

Které náklady můžeme uplatňovat u auta evidovaného v dlouhodobém majetku a které u vozu, který máme pronajatý? A jak správně krátit náklady u automobilu, jenž je používaný zároveň k soukromým účelům?

Je-li automobil používán k podnikání, má podnikatel několik možností, jak v této souvislosti uplatnit daňové náklady. Pokud se podnikatel rozhodne vložit automobil do podnikání, nabízí se mu tím poměrně široký rozptyl daňově uznatelných nákladů (výdajů), jež může díky tomu uplatnit.

Automobil v účetnictví je možné evidovat buď jako dlouhodobý hmotný majetek na účtu 022 – Samostatné movité věci a soubory movitých věcí, nebo v zásobách na účtu 132 – Zboží na skladě a v prodejnách. V takovém případě je považován za zboží s cílem jeho následného prodeje.

Náklady uplatňované u automobilu evidovaném v dlouhodobém majetku

Daňové odpisy a technické zhodnocení

Pokud je automobil evidován jako dlouhodobý hmotný majetek, můžeme u něj uplatňovat daňové odpisy. Rozhodujícím okamžikem, kdy lze zahájit daňové odpisování, je z účetního hlediska zaúčtování vozidla v účtové skupině 02 – Dlouhodobý hmotný majetek odpisovaný. Automobily jsou zařazené do 2. odpisové skupiny a odepisují se 5 let (nedojde-li v průběhu odpisování k technickému zhodnocení).

Daňový balíček způsobil, že od 1. ledna 2021 je za dlouhodobý majetek považován majetek, jehož pořizovací cena je vyšší než 80 000 Kč, s dobou použitelnosti delší než 1 rok. Tato změna může být zpětně aplikována i na majetek pořízený od 1. ledna 2020.

Za technické zhodnocení automobilu jsou považovány náklady na rekonstrukci a modernizaci vozu, jestliže u jednoho automobilu ve zdaňovacím období převýšily v úhrnu částku 80 000 Kč (do konce roku 2020 se jednalo o částku 40 000 Kč).

Rekonstrukcí se rozumí takový zásah do majetku, jenž má za následek změnu jeho účelu či parametrů. Oproti tomu modernizací se rozumí rozšíření vybavenosti či použitelnosti majetku. Pro srovnání, opravami a udržováním je odstraněno částečné fyzické opotřebení nebo poškození, přičemž účelem opravy je uvedení automobilu do předchozího nebo alespoň provozuschopného stavu.

Ostatní náklady

Kromě odpisů lze u automobilu zahrnutého v obchodním majetku uplatnit další náklady. Nejčastěji se jedná o:

  • spotřební materiál v souvislosti s automobilem, jako např. autolékárnička, náhradní žárovky apod., účtovaný na účtu 501 – Spotřeba materiálu,
  • nákup plynu při provozu automobilu na plynový pohon účtovaný na účtu 502 – Spotřeba energie,
  • výdaje za pohonné hmoty, maziva a další kapaliny nutné pro provoz vozu účtované na účtu 503 – Spotřeba ostatních neskladovatelných dodávek,
  • opravy a servis účtované na účtu 511 – Opravy a udržování (neúčtujeme zde však o technickém zhodnocení), přičemž sem spadají i technické prohlídky, měření emisí apod.,
  • silniční daň účtovanou na účtu 531 – Daň silniční,
  • dálniční známky, poplatky či mýtné účtované na 538 – Ostatní daně a poplatky,
  • pokuty za rychlou jízdu apod. účtované na 545 – Ostatní pokuty a penále (pozor, zde jde o daňově neuznatelný náklad),
  • pojištění vozu účtované na 548 – Ostatní provozní náklady.

Pro daňovou uznatelnost výše uvedených nákladů musí být splněno několik podmínek. Musí být prokazatelné, že náklady skutečně vznikly (prostřednictvím daňových a účetních dokladů), a to v souvislosti s dosažením, zajištěním a udržením příjmů. Dále musí jít o daňově uznatelné náklady z hlediska zákona o daních z příjmů a musí být při jejich účtování dodržen princip věcné a časové souvislosti.

Pokud byl automobil pořízen jako zboží, tedy za účelem dalšího prodeje, je jeho prodej účtován na účtu 504 – Prodané zboží. Pokud byl pořízen jako dlouhodobý majetek, je o jeho prodeji účtováno na účtu 541 – Zůstatková cena prodaného dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku.

Použití automobilu k soukromým účelům

V případech, kdy je vozidlo zahrnuté v obchodním majetku podnikatele (fyzické osoby), dochází často k tomu, že je používáno nejen pro služební, ale také pro soukromé účely. Proto je nutná podrobná evidence (kniha jízd) a část výdajů je v takovém případě daňově neuznatelná.

Odpisy jsou v tomto případě zahrnuty pouze poměrnou částí, dle poměru z celkového počtu ujetých kilometrů v daném roce k účelům souvisejícím s podnikatelskou činností. Zrovna tak je nutné krátit i ostatní náklady. Je třeba však počítat s tím, že v případě kontroly bude podrobně rozebrána každá položka zvlášť a je na podnikateli, zda všechny náklady, jež považuje za daňově uznatelné, bude schopen před správcem daně obhájit.

Jelikož zákon o daních z příjmů tuto problematiku podrobně neupravuje, dochází často k nejasnostem.
 


Program GLX umožňuje vedení knihy jízd pro neomezený počet firemních i soukromých vozidel a zpracuje za vás tuzemské i zahraniční cestovní příkazy. Můžete v něm evidovat všechna auta, informace o řidičích a účastnících pracovních cest, servisní údaje, důležité termíny, uzavřené pojistné smlouvy, platby pojistného atp. GLX může navíc sloužit též jako podklad pro zpracování přiznání k dani silniční.


A jak takové krácení nákladů probíhá v praxi? Ukažme si to na jednoduchém příkladu.

Příklad

Drobný živnostník pan Karásek používá při svém podnikání soukromý automobil. Pan Karásek si svědomitě vede knihu jízd, kde je zaznamenáno, že v roce 2020 činil celkový počet ujetých kilometrů 7 550, z toho služebně 4 230. Poměr služebních jízd tedy činí 0,56.

V roce 2020 mu vznikly tyto náklady:

  • Odpisy ve výši 65 000 Kč – po přepočtu poměrnou částí vychází odpisy ve výši 36 400 Kč.
  • Spotřeba pohonných hmot („PHM“) 25 000 Kč – také u PHM je možné použít poměrnou část, spotřeba PHM tedy bude činit 14 000 Kč.
  • Opravy a údržba 35 000 Kč – co se týče daňové uznatelnosti nákladů na opravy a servis, je to poněkud sporné. I zde je možné použít poměrnou část podle počtu ujetých služebních a soukromých kilometrů. Nebo je možné posuzovat každý případ individuálně. Je-li použita poměrná část, bude částka oprav činit 19 600 Kč.
  • Pojištění 20 000 Kč – u nákladů na pojistné musí být zřejmé, že jde o pojištění podnikatelského majetku. V případě, že dojde k nějaké nehodě a pojišťovna poskytne plnění, je nutné i toto plnění uvést v účetnictví jakožto zdanitelný příjem, který navýší základ daně.
  • Dálniční známka 1 500 Kč – u dálniční známky a podobných poplatků (mýtné v zahraničí apod.) je třeba zvážit, zda jsou v knize jízd ujeté kilometry po dálnicích považovány za služební výdaje a podle toho se pak rozhodnout.
  • Silniční daň 1 800 Kč – silniční daň je nákladem uznaným v plné výši.

Náklady u pronajatého majetku

Účetní jednotka se může také rozhodnout, že pokud to bude potřeba, bude si vozy dlouhodobě či krátkodobě pouze pronajímat a žádné vlastní automobily v majetku nebude mít. V takovém případě uplatňuje náklady za pronájem vozu, opravy, pohonné hmoty, pojištění apod., respektive takové náklady, které hradí na svůj účet, dle podmínek v nájemní smlouvě.

Je-li automobil pořízen formou leasingu, jsou v nákladech výdaje na PHM, opravy a servis. První zvýšenou splátku je nutné časově rozlišit. V nákladech evidujeme měsíční platbu (+ finanční služby a pojištění vozidla).

Zanechte komentář

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • Alena
    21. 07. 2021, 14:20

    Dobrý den,
    i když mnoho účetních účtuje běžně PHM na 501, domnívám se, že nejde o chybu, když je zaúčtováno i na 503. Již z názvu účtu vyplývá, že jde o dodávky, které se nedají skladovat, což PHM jsou.
    Objevuje se i v několika veřejně dostupných internetových zdrojích.
    A. Haas

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Petra
    20. 07. 2021, 14:18

    Přesně tak, chybí mi v článku uplatňování paušálu v DE.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • voracovajana
    20. 07. 2021, 00:19

    PHM opravdu na 503? Většinou se uvádí na 501

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Jiří
    19. 07. 2021, 20:48

    Také by mne zajímaly podmínky uplatňovaného paušálu u PHM.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Miroslav
    19. 07. 2021, 15:31

    Asi by bylo vhodné zároveň zmínit uplatňování paušálu v DE.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Jednotný kurz za rok 2023

    |

    Fyzické osoby, které nevedou účetnictví a mají příjmy či výdaje v cizí měně, mohou použít pro přepočet cizí měny jednotný kurz. Jednotný kurz za rok 2023 byl vyhlášen ve Finančním zpravodaji číslo 1/2024. Například pro euro činí 23,97 Kč, pro dolar 22,14 Kč. Pro přepočet cizích měn, které nejsou uvedené v kurzovním lístku, se použije přepočet přes třetí měnu, kterou si mezi sebou poplatníci dohodnou. Případně je možné využít služeb znalců se specializací na devizovou problematiku.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty