Láká vás práce účetní či účetního, ale nevíte přesně, co všechno tato pracovní pozice obnáší? Jaké povinnosti denně musí účetní řešit, jaké je nutné vzdělání a jaké platové ohodnocení může očekávat? Vše se dozvíte v tomto článku.
Pod pojmem účetní se skrývá více pozic, než by vás možná napadlo. Každá z nich se věnuje specifické oblasti účetnictví a zaměřuje se na jiné činnosti. Obvykle se u této pozice můžeme setkat s rozdělením na:
- hlavní účetní,
- mzdovou účetní,
- řadovou účetní,
- daňového poradce nebo specialistu.
Není žádnou výjimkou, že se různé pozice kombinují a k práci účetní dostanete také na starosti personalistiku ve firmě nebo část marketingu. Často na této pozici můžete také zastávat funkci asistentky či sekretářky, a to především v menších firmách, které potřebují zaměstnávat co nejmenší počet lidí.
Obecně platí, že se účetní stará o celý systém účetnictví dané společnosti, živnostníka nebo firmy. Věnuje se evidenci a úschově daňových dokladů, fakturaci, mzdám, podávání přehledů či přiznání úřadům, ale také kontroluje zápisy účetních jednotek nebo dohlíží na inventury.
Ve větších organizacích nebo například v účetních firmách se každý či každá účetní věnují svému okruhu činností.
1. Náplň práce u hlavní účetní
Na pozici hlavní účetní zodpovídáte za práci svých kolegů, celkovou účetní závěrku a uzávěrku. Dále máte na starosti kontrolu účetních operací a jejich správnosti, a to jak v daňové evidenci, tak v účetnictví. Týká se vás také kontrola správnosti fakturace, pokladních či bankovních dokladů a podobně.
2. Náplň práce: mzdová účetní
Jak už název napovídá, hlavní náplní práce mzdové účetní je správa a evidence mzdových listů, systém odměn zaměstnanců a jeho uvedení do praxe. Zaměstnavatelé se na ni mohou obrátit také v případě dovolených či nemocenských svých zaměstnanců.
Mzdová účetní se nadále věnuje účtování mezd ve firmě, zpracovává platové výměry a často také vede evidenci pracovních smluv či dohod. V rámci této pozice se mnohdy setkáváme se spojením profese personalisty, který nabírá nové zaměstnance a zaškoluje nováčky na svých pozicích.
3. Náplň práce: řadová účetní
Sem řadíme účetní na juniorské úrovni nebo klasické účetní, které vypomáhají ostatním. Nejčastěji se věnují základnímu účetnictví, ale mohou se věnovat i účetním uzávěrkám a podobně.
4. Náplň práce: daňový specialista
Znalost účetnictví se také pojí s problematikou daní. Pokud se tedy rozhodnete zaměřit na tuto oblast, budete se nejčastěji věnovat nejrůznějším daním, jako je daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob, DPH, spotřební daně atp.
To vše je samozřejmě potřeba znát a ovládat dle platných právních předpisů a vyhlášek.
Kdo se na tuto pozici hodí?
Výborným základem se stává ekonomické vzdělání ze střední či vysoké školy, ale rozhodně nepředstavuje podmínku. Vaše znalosti a informace z oboru je navíc nutné neustále aktualizovat, a to především po delší pracovní pauze, kterou může představovat třeba rodičovská dovolená, dlouhá nemoc či úraz.
Pro obor účetnictví vám však postačí výuční list v jakémkoliv oboru a rekvalifikační kurz zaměřený na určitou oblast účetnictví. Kurz si můžete nechat proplatit za určitých podmínek od úřadu práce, nebo do svého vzdělání investovat sami. Rekvalifikační kurzy jsou vhodné i pro úplné začátečníky, kteří s tímto oborem zatím nemají žádné zkušenosti. Postačí vám chuť vzdělávat se a můžete se začít věnovat nové oblasti.
Mezi takzvané měkké vlastnosti (soft skills) každé správné účetní patří:
- Výborná znalost práce na počítači – jelikož práce s počítačem bude každodenní součástí vašeho pracovního života, je vhodné disponovat dobrou úrovní těchto schopností. Vyhledávání a orientace na internetu, psaní všemi deseti nebo znalosti programů, jako jsou Word, Excel a podobně, se vám jistě budou hodit. Dále se budete muset naučit orientovat v účetním programu.
- Komunikační dovednosti – denně přijdete do kontaktu se svými klienty, zaměstnavatelem nebo kolegy. Je tedy vhodné umět předat informace jasně a srozumitelně. Jistě se také setkáte s tím, že bude určité procesy nebo problematiku nutné vysvětlit lidem, kteří se v účetnictví vůbec nepohybují.
- Smysl pro organizaci a pečlivost – v neposlední řadě k práci účetní neodmyslitelně patří pečlivost a dobré organizační schopnosti. Chaos a nepořádek zde nemá co dělat.
Program POHODA hravě zvládne účetnictví i daňovou evidenci. Ovládání je snadné a intuitivní, proto se ani začátečník při práci v účetním programu neztratí. POHODA umožňuje i zpracování mezd pro neomezený počet zaměstnanců.
Odměna pro účetní
Jaké ohodnocení můžete očekávat na jednotlivých pozicích? Samozřejmě záleží na vašich zkušenostech, schopnosti domluvit si patřičnou odměnu, lokalitě i na tom, zda pracujete ve firmě nebo na volné noze.
Průměrný hrubý výdělek se však měsíčně pohybuje následovně:
- hlavní účetní – 29 000 až 62 000 Kč,
- mzdová účetní – 27 000 až 48 000 Kč,
- řadová účetní – 24 000 až 44 000 Kč,
- daňový poradce nebo specialista – od cca 38 000 Kč a více.
Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.
Zanechte komentář
Pro přidání komentáře se přihlaste.